Blog

Odszkodowanie od gminy za grunt przejęty pod drogę w wyniku decyzji podziałowej

W dzisiejszym wpisie przybliżę Państwu jedną z historii naszych Klientów. Mając na uwadze okoliczności sprawy, w tym przede wszystkim upływ czasu od momentu wywłaszczenia i postawę gminy wobec roszczeń formułowanych przez byłego właściciela, można z całą pewnością stwierdzić, że mieliśmy do czynienia ze sprawą wyjątkowo trudną. Pomimo to, sprawa zakończyła się pełnym sukcesem, poza tym że Klienci uzyskali należne odszkodowanie, to gmina została zobowiązana także do pokrycia kosztów sądowych.

W opisanym przypadku do wywłaszczenia nieruchomości doszło na skutek decyzji wójta o zatwierdzeniu projektu podziału nieruchomości wydanej na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 roku o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości. Decyzję podziałową wydano na wniosek właściciela nieruchomości.

Konsekwentnie, przez ponad 28 lat działania zobowiązanej gminy były nakierowane wyłącznie na to, aby uniknąć wypłaty słusznego odszkodowania na rzecz byłego właściciela. Przez taki bowiem okres gmina uchylała się od obowiązku wypłaty odszkodowania.

Jak się okazuje, stosunkowo niewiele czasu potrzebowaliśmy aby odzyskać odszkodowanie dla Klienta. Do wypłaty odszkodowania doszło dokładnie po upływie 1 roku i 110 dni, licząc od dnia wysłania pierwszego pisma do gminy. Które to zresztą pismo, przez długi czas pozostawało bez żadnej odpowiedzi ze strony gminy.

Pomimo naszych działań i prób polubownego załatwienia sprawy, niestety gmina nie przystąpiła do negocjacji, czym jednoznacznie dała wyraz tego, że „dobrowolnie” nie ma zamiaru wypłacać jakichkolwiek należności.

Dzięki odpowiednim działaniom gmina została zmuszona do rozliczenia za przejętą wcześniej drogę, a Klienci otrzymali odszkodowanie w łącznej wysokości 327.518,00 złotych.

Pomimo tego, że doszło do wypłaty odszkodowania – decyzja o wysokości odszkodowania była bowiem ostateczna – gmina podejmowała dalsze działania prawne, tym razem mające na celu nie tyle uniknięcie wypłaty odszkodowania, co obniżenie jego wysokości. Pomimo ostatecznej decyzji zobowiązującej do wypłaty odszkodowania i wypłaty odszkodowania w grudniu 2018 roku gmina podejmowała dalsze kroki prawne. Wszystkie próby gminy okazały się bezskuteczne. Gmina przegrała przed organami i sądami wszystkich instancji. Gmina przegrała postępowanie przed Starostą. Gmina przegrała postępowanie odwoławcze przed Wojewodą rozpatrującym odwołanie gminy od wcześniejszej decyzji Starosty. Gmina przegrała postępowanie przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym rozpatrującym skargę gminy od wcześniejszej decyzji Wojewody. Gmina przegrała także postępowanie przed Naczelnym Sądem Administracyjnym rozpatrującym skargę kasacyjną gminy od wcześniejszego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Napawa optymizmem to, że analogiczne orzeczenia, powinny korzystnie wpłynąć na praktykę organów w toku postępowania o odszkodowanie. Tym bardziej w sprawach o analogicznym stanie faktycznym.

Warto także podkreślić, że zgodnie z zasadą pogłębiania zaufania uczestników postępowania do władzy publicznej, wyrażonej w art. 8 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego „organy administracji publicznej bez uzasadnionej przyczyny nie odstępują od utrwalonej praktyki rozstrzygania spraw w takim samym stanie faktycznym i prawnym”.



NZ6_4050_s-300x200

Daniel Leyk

Z sukcesami pomagamy naszym Klientom w uzyskaniu należnej, tj. odpowiadającej wszystkim poniesionym szkodom, rekompensaty, zapewniając kompleksową obsługę postępowań odszkodowawczych.

Udostępnij wpis

Inne wpisy