Blog

termin wypłaty zaliczki odszkodowania

Jak już Państwo wiecie z poprzednich wpisów, zasady przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych określa tzw. specustawa drogowa.

Przepisy rzeczonej ustawy przewidują m. in. kiedy i komu przysługuje prawo do żądania wypłaty zaliczki odszkodowania za wywłaszczenie nieruchomości, która została przejęta na potrzeby budowy drogi.

Jako że wcześniej wyjaśniałem te kwestie (szczegóły tutaj), dzisiaj odpowiemy sobie na pytanie w jakim terminie dochodzi do wypłaty zaliczki odszkodowania.

I tak, zgodnie z art. 12 ust. 5A zd. 2 specustawy drogowej „wypłata zaliczki następuje jednorazowo w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku”.

Należy przy tym pamiętać, że wniosek o zaliczkę powinien być adresowany do podmiotu zobowiązanego do wypłaty odszkodowania – zgodnie z decyzją organu I instancji. Podmiot zobowiązany do wypłaty odszkodowania to jednocześnie podmiot zobowiązany do wypłaty zaliczki tego odszkodowania.

Co się zaś tyczy samego terminu, o którym mowa wyżej, to liczymy go dopiero od momentu faktycznego doręczenia wniosku, nie zaś od momentu jego wysłania (np. nadania w placówce pocztowej).

W kontekście wypłaty zaliczki niestety nadal wielu właścicieli myli decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (decyzję ZRID) i decyzję o ustaleniu wysokości odszkodowania za wywłaszczenie (dokonane decyzją ZRID), więc warto jeszcze raz warto podkreślić, że wniosek o wypłatę zaliczki można złożyć dopiero po wydaniu decyzji organu I instancji ustalającej wysokość tego odszkodowania – nie wcześniej.



NZ6_4050_s-300x200

Daniel Leyk

Z sukcesami pomagamy naszym Klientom w uzyskaniu należnej, tj. odpowiadającej wszystkim poniesionym szkodom, rekompensaty, zapewniając kompleksową obsługę postępowań odszkodowawczych.

Udostępnij wpis

Inne wpisy