Jak już Państwo wiecie z poprzednich wpisów, zasady przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych określa tzw. specustawa drogowa.
Przepisy rzeczonej ustawy przewidują między innymi to, w jakim terminie powinna zostać wydana decyzja o wysokości odszkodowania za wywłaszczenie nieruchomości przejętej pod budowę drogi.
Zgodnie z art. 12 ust. 4g specustawy drogowej, jeżeli decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (decyzji ZRID) nadany został rygor natychmiastowej wykonalności, decyzję ustalającą wysokość odszkodowania „wydaje się w terminie 60 dni od dnia nadania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej rygoru natychmiastowej wykonalności”.
Należy przy tym pamiętać, że powyższy przepis wskazuje termin, w którym powinno dojść do wydania decyzji. Przepisy specustawy drogowej nie przewidują jednak żadnej sankcji czy odpowiedzialności, a najogólniej rzecz ujmując choćby jakiejkolwiek dolegliwości wobec organu, który pomimo ustawowego obowiązku, nie wydaje rzeczonej decyzji w terminie. Poza ogólnymi zasadami wynikającymi z Kodeksu Postępowania Administracyjnego, brak dodatkowych środków prawnych pozwalających na zdyscyplinowanie takiego organu.
Powyższy, termin nie odnosi się zatem do sytuacji, w których do wywłaszczenia doszło na podstawie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, której nie nadano rygoru natychmiastowej wykonalności.
O różnicach pomiędzy decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (decyzji ZRID), której nadany został rygor natychmiastowej wykonalności, od decyzji której takiego rygoru nie nadano możecie Państwo poczytać w poprzednich wpisach.
Koniecznie trzeba zwrócić również uwagę na fakt, że powyższy przepis odnosi się jedynie do terminu wydania decyzji o wysokości odszkodowania, czyli do momentu ustalenia odszkodowania – nie zaś do momentu wypłaty odszkodowania.