Blog

decyzja podziałowa wójta, NSA o (nie)publicznym charakterze drogi

Korzystając z nadarzającej się okazji, jaką jest kolejne korzystne rozstrzygnięcie Naczelnego Sądu Administracyjnego, wracam do tematu odszkodowań za nieruchomości przejęte pod drogi publiczne. Mowa będzie jednak nie o nieruchomościach przejętych na podstawie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej wydanej na podstawie przepisów specustawy drogowej, lecz o nieruchomościach przejętych na skutek decyzji wójta o zatwierdzeniu projektu podziału nieruchomości wydanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami.

O pozytywnym finale podobnej sprawy mieliście Państwo okazję już przeczytać w innym wpisie – szczegóły tutaj. Zachęcam także do prześledzenia innych wpisów na blogu, które nawiązują do tego zagadnienia.

W toku procedury dochodzenia odszkodowania za wywłaszczenie nieruchomości, przedstawiciele i pełnomocnicy podmiotów zobowiązanych do wypłaty odszkodowania (Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego) chcąc uniknąć obowiązku wypłaty odszkodowania, zwykle przyjmują argumentację, która w zależności od okoliczności danej sprawy zwykle sprowadza się do dwóch głównych kierunków ichniejszej strategii procesowej.

I tak, urzędnicy powołują się na rzekome ustalenia z właścicielem – a będąc precyzyjnym, z byłym właścicielem nieruchomości – z których wynika jakoby ten, dobrowolnie i w pełni świadomy sposób zrzekł się prawa do odszkodowania lub wyraził zgodę na odszkodowanie narzucone przez urząd.

Z moich wcześniejszych publikacji i cytowanych tam orzeczeń wynika jednoznacznie, iż wszelkie decyzje (podziałowe) wójta w zakresie w jakim stanowią o „nieodpłatnym” przekazaniu działki pod drogę publiczną są nieważne.

Drugi sposób argumentowania sprowadza się do tego, że organy kwestionują ogólnodostępny charakter drogi, brak lub błędne zaliczenie przejmowanej drogi do którejś z kategorii dróg publicznych itp. kwestie.

I tak, przechodząc do oceny tego typu argumentów Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie stanął na stanowisku, że tylko gdy dochodzi do podziału nieruchomości pod warunkiem ustanowienia służebności, wydzielona w wyniku takiego podziału droga nie ma charakteru drogi publicznej, a jest drogą wewnętrzną”.

Takie orzeczenie, powinno korzystnie wpłynąć na praktykę organów w toku postępowania o odszkodowanie. Tym bardziej w sprawach o analogicznym stanie faktycznym.

Warto także podkreślić, że zgodnie z zasadą pogłębiania zaufania uczestników postępowania do władzy publicznej, wyrażonej w art. 8 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego „organy administracji publicznej bez uzasadnionej przyczyny nie odstępują od utrwalonej praktyki rozstrzygania spraw w takim samym stanie faktycznym i prawnym”.




NZ6_4050_s-300x200

Daniel Leyk

Z sukcesami pomagamy naszym Klientom w uzyskaniu należnej, tj. odpowiadającej wszystkim poniesionym szkodom, rekompensaty, zapewniając kompleksową obsługę postępowań odszkodowawczych.

Udostępnij wpis

Inne wpisy