Jak już Państwo wiecie z poprzednich wpisów, zasady przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych określa tzw. specustawa drogowa.
Przepisy rzeczonej ustawy określają m. in. prawa i obowiązki adresatów decyzji, w tym właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości objętych planowaną inwestycją.
I tak, zgodnie z art. 16 ust. 2 specustawy drogowej „Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej określa termin odpowiednio wydania nieruchomości lub wydania nieruchomości i opróżnienia lokali oraz innych pomieszczeń. Termin ten nie może być krótszy niż 120 dni od dnia, w którym decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stała się ostateczna”.
Jak podkreśla się w nauce prawa, z uwagi na bardzo daleko idące skutki decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (czyt. wywłaszczenie), słusznie ustawodawca nakazał organowi wydającemu decyzję wyznaczyć termin do wydania posiadania nieruchomości przez jej dotychczasowego właściciela i użytkownika wieczystego.
Celem takiego zabiegu było odroczenie na określony czas skutku odebrania prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego w postaci odebrania także posiadania tych nieruchomości przez podmiot publicznoprawny.
Niestety, w praktyce jednak w wielu przypadkach osoby dotknięte wywłaszczeniem zostały pozbawione tej – i tak bardzo skromnej i ograniczonej czasowo – formy „ochrony” ze strony Państwa.
Należy bowiem pamiętać o tym, że powyższy przepis odnosi się jedynie do sytuacji, w których do wywłaszczenia doszło na podstawie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, której nie nadano rygoru natychmiastowej wykonalności.