Blog

egzekucja obowiązków wynikających z decyzji ZRID

Jak już Państwo wiecie z poprzednich wpisów, zasady przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych określa tzw. specustawa drogowa.

Przepisy rzeczonej ustawy określają m. in. prawa i obowiązki adresatów decyzji, w tym właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości objętych planowaną inwestycją.

Choć nie bezpośrednio, ponieważ przez odesłanie do innej ustawy, ale specustawa wskazuje również jakie przepisy będą miały zastosowanie w przypadku niewykonania obowiązków wynikających z decyzji. I tak, art. 16 ust. 3 specustawy drogowej przesądza o tym, że w takiej sytuacji będą miały zastosowanie przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

Oznacza to, że np. wobec dotychczasowego właściciela nieruchomości, który odmawia wydania posiadania nieruchomości może zostać wszczęte postępowanie egzekucyjne. Jako że tego typu egzekucja dotyczy tzw. obowiązków o charakterze niepieniężnym (wydanie posiadania), organem egzekucyjnym będzie wojewoda lub starosta. Warto dodać, że postępowanie może być wszczęte wyłącznie na wniosek – nie z urzędu – właściwego zarządcy drogi.

Te kwestie nabierają bardzo istotnego znaczenia w przypadku wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, której nadano rygor natychmiastowej wykonalności, kiedy termin wydania nieruchomości nie pokrywa się nie tylko z terminem wypłaty odszkodowania, ale terminem jego ustalenia, terminem sporządzenia operatu szacunkowego a bardzo często nawet z terminem wszczęcia postępowania o ustalenie odszkodowania.



NZ6_4050_s-300x200

Daniel Leyk

Z sukcesami pomagamy naszym Klientom w uzyskaniu należnej, tj. odpowiadającej wszystkim poniesionym szkodom, rekompensaty, zapewniając kompleksową obsługę postępowań odszkodowawczych.

Udostępnij wpis

Inne wpisy